پرسش :

گل سرخ چه خواصی دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
ترکيبي است از گوهر آبي و خاکي .تند مزه و گيرنده و تلخ و جمع کننده است و کمي شيريني هم دارد و به همين علت در مواد آبي گل انکسار گرمايي هست (انعکاس )در گل لطافتي هست که قبضش سودمند است.و بسا اتفاق مي افتد که سبب زکام مي شود .با وقتي که با طراوت و شاداب است با تلخي همراه است و وقتي که خشک شود تلخي آن کاهش مي يابد . بدين علت است که خوردن مقداري از گل شاداب اسهال آور است .
مزاج :خشک است .
خاصيت :چون تلخ مزگي بيشتر از گيرندگي دارد خشکانيدنش بيشتراز گيرندگي است .بازکننده و زداينده است .جنبش صفرا را خنثي مي سازد. تخمش در گيرندگي قوي تر است و پرزي که در وسط گل هست از ساير اجزايش قبض تر است .
همه اجزاء گل اندام هاي دروني را تقويت دهد و قبوضيتش مانع تحليل رفتن نمي باشد .گل خشکيده قبض تر و سردتر است و به عقيده کساني قوتي در آن است که خار و پيکان ها را بيرون مي کشد .
بهترين افشره گل افشره اي است که از گل قطع شده از شاخه مي گيرند به شرطي که زائده هاي آن را (آنچه به سفيدي مايل است )جدا کنند .
براي مرباي گل بايد گل را در سايه خشک کنند و بکار برند .
آرايش :اگر در گرمابه خود را به گل شويند بوي بد عرق رااز بين مي برد. گروهي برآنند که سائيده گل زگيل ها را ريشه کن مي کند .
زخم و قرحه :از زخم ها به ويژه از زخم هاي پوست انداز ميان رانها و پيچ و خم ها جلوگيري مي کند .در زخم هاي گود گوشت بر مي آورد . سائيده آن را بر زخم پاشند خار را بيرون مي کشد .
سر :شادابش سردرد را درمان مي کند .گلاب هم سردرد را تسکين مي دهد .
بو کردن روغن گل عطسه مي آورد .گل براي هر کسي که مغزش گرم است عطسه آور مي شود .تخم گل و آب پز گل لثه را محکم مي کند .درد گوش را تسکين مي دهد .
چشم :چشم دردي را درمان مي کند که از گرما باشد . آب پز گل خشکيده را در چشم بکشند ورم پلک ها را فرو مي نشاند .
روغن و افشره گل براي چشم مفيدند .اگر زائده هاي سفيد را از گل دور سازند در مداواي رمد خوب است .
غش کرده را گلاب دهند سر حال مي آيد .افشره گل و شاخه و کاسبرگ علاج خون برآوردن است .
اندام هاي غذا :گل براي معده و کبد خوب است . مرباي گل که با عسل باشد (گل انگبين )تقويت معده مي کند و کمک هضم است .
گل و افشره گل رطوبت هاي بد معده را بر مي چينند .
روغن گل التهاب معده را فرو مي نشاند و حتي اگر گل را بر معده بمالند همين فايده را دارد .شربت گل براي کساني که سستي در معده حس مي کنند مفيد است .
اندام هاي دفعي :بوسيله ي پربر مقعد بمالند درد را از بين مي برد آب گل يا آب پز گل خشکيده درد زهدان را که از گرما باشد از بين مي برد و درد روده مستقيم را درمان مي کند .حقنه آن زخم روده ها را علاج مي نمايد . شربتش نيز در مداواي زخم روده مفيد است .
خواب بر بستر گل شهوت را قطع مي کند .
خشک شده اش مسهل نيست . روغن گل مسهل است .